The Man Who Killed Don Quixote

Regie: Terry Gilliam
Duur: 132 min
Land/Jaar: Groot-Brittannië, 2018.
Met o.a.: Adam Driver, Jonathan Pryce, Stellan Skarsgard en Olga Kurylenko.

Filmtheater De Luxe vertoont in het Scagontheater in M18, Torenstraat 1B, Schagen op donderdag 26 en vrijdag 27 oktober de film: The Man Who Killed Don Quixote. Kaartverkoop via de webshop en aan de kassa op voorafgaande filmavonden van De Luxe (donderdag en vrijdag), tevens – als de zaal niet uitverkocht is – op de dag van de vertoning aan de zaal. Toegang 8,- euro, aanvang 20.00 uur. Zaal open 19.00 uur.

space

Na 25 jaar is het eindelijk zover: de Don Quichot-bewerking van Terry Gilliam is te zien. Gebaseerd op het 2-delige verhaal van Miguel Cervantes uit 1605 en 1615.
Al in de jaren negentig probeerde filmer Terry Gilliam zijn bewerking van de
schelmenroman van de Cervantes te realiseren over de doorgedraaide, maar sympathieke titelheld die gelooft dat hij een nobele ridder is en die windmolens aanziet voor reuzen. In 2000 kon Gilliam eindelijk aan de slag in Spanje. De opnames werden gestaakt toen de hoofdrolspeler een dubbele hernia kreeg. Ook volgende pogingen strandden. Nu is het eindelijk gelukt, met een iets gewijzigd plot. We zien Jonathan Pryce die een schoenmaker speelt die gelooft dat hij Don Quichot is. De man is er heilig van overtuigd dat hij “de ridder van het droevige gelaat” is. Regisseur Toby Grisoni (gespeeld door Adam Driver) probeert ondertussen – voor de tweede keer, al scheldend en vloekend – op locatie in Spanje een film over Don Quichot van de grond te krijgen, vlakbij het dorpje waar hij tien jaar geleden een studentenfilm over Don Quichot probeerde te maken. Driver wordt door “de dolende ridder” aangezien voor Sancho Panza, de trouwe schildknaap. Bij Cervantes vertegenwoordigde Sancho Panza het gezonde verstand, maar in de film verliest hij onder invloed van Don Quichot ook grip op die werkelijkheid. Grisoni begint in zijn eigen verbeelding te geloven. De regisseur stapt vervolgens door het filmdoek en vernietigt het. Dan is er geen weg meer terug. Hij stapt in zijn eigen fantasiewereld en wordt zelf Don Quixote. Op die manier wordt er een laag aan het verhaal toegevoegd. Heden en verleden , realiteit en fictie lopen door elkaar heen.

Ga naar de Filmkrant

<< Ga terug naar het programma